۱۳۸۹ مرداد ۲۸, پنجشنبه

کتاب

از هنگامی که خط پدید آمد، تمدن بشری نیز آغاز شد و انسان توانست تجربه‌های خود را به نسل‌های آینده منتقل کند، یا به عبارتی کتاب پدیدار شد، سرعت پیشرفت علوم و فنون در تمامی زمینه‌ها حتی روابط اجتماعی شروع به رشد کرد و هرچه گسترش کتاب و کتابخوانی افزایش یافت سرعت انتقال این تجربه‌ها بیشتر شد. کتاب و کتابخوانی در رشد و نمو تمدن بشری نقش بسزایی دارد و هنوز هم این نقش را حفظ کرده است و در آینده نیز، حتی با گسترش رسانه‌های گوناگون الکترونیکی و مشابه این نقش را خواهد داشت.
پس اگر از خردسالی به کودکان کتاب دیدن و کتاب خواندن آموخته شود و این کار عادت گردد، او را با تجربه‌هایی بشریت آشنا کرده و پنجره‌ای به روی او گشوده‌ایم که آینده بهتری برای خود بسازد. از طرفی دیگر با کتابخوانی هوش اکتسابی آن‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد و با فکر کردن آشنا خواهند شد. همان‌طور که گفته شد کتاب، این دوست مهربان، اندوخته‌ی هزاران سال تجربه و دانش بشری را به آسانی در اختیار خوانندگان خود می‌گذارد، آموخته‌ها، علوم، هنر و فرهنگ‌های گوناگون را بدون هیچ محدودیتی، فراتر از مرزهای جغرافیایی و زمانی به انسان‌ها منتقل می‌کند. این ثروت بسیار ارزشمند، بزرگ و جاویدان است. در واقع انسان با مطالعه‌ی کتاب بر دوش پیشینیان می‌ایستد تا افق‌های وسیع‌تری را مشاهده نماید.
خواندن کتاب در رشد و شکوفایی اندیشه‌های انسانی نقش با ارزشی دارد. یکی از بهترین‌ چیزهایی که کتاب به انسان‌ها می‌آموزد، این است که نخست باید فکر کرد سپس کاری را انجام داد و این روش سبب پیروزی در کار و بهروزی در زندگی خواهد شد. اگر کودکان خواندن کتاب را پی‌گیری نمایند و این عادت پسندیده را اساس زندگی بدانند، در آینده انسان‌های پیروز و موفقی خواهند شد و جامعه‌ای پیشرفته و سرشار از صلح و دوستی ساخته خواهد شد. از سوی دیگر اگر کتاب‌خوانی عادت شود، مدت زمان کتاب خواندن بسیار سودمندتر از وقت‌هایی است که برای تفریح‌‌های کاذب یا خدای ناکرده ناسالم تلف می‌‌شود. به هر حال باید توجّه داشت کودکان بیشتر از عملکرد ما می‌آموزند تا پند و اندرزها، بنابراین رفتار پسندیده‌ی کتاب‌خوانی را با عمل به آن‌ها یاد دهیم و تفکر خود را نیز همیشه به روز نماییم. ما در جشن‌ها و به مناسبت‌های گوناگون، برای نشان دادن مُحبت خود به دوستان و آشنایان هدیه می‌دهیم، چه خوب است این هدیه در گسترش فرهنگ و دانش بشری نقش داشته باشد، فراموش نکنیم همیشه کتاب بهترین هدیه است.

هیچ نظری موجود نیست: